maandje na de vorige - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Anne Veen - WaarBenJij.nu maandje na de vorige - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Anne Veen - WaarBenJij.nu

maandje na de vorige

Door: iemand die eindelijk wat tijd had

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 December 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Zaterdag was iedereen dus van huis weg maar om te vieren dat de testdagen over zijn, zijn we vandaag mooi met zijn drieën naar Hongdea gegaan. Degene die ooit bedacht heeft dat het een goed idee was om een stel luie katten in een café te stoppen, is geweldig. Katten café dus. Voor rond de 7euro krijg je dan een drankje en kun je zolang blijven als je wilt. Na een uur hadden wij toch echt honger. Siwon wist een plek waar ze goeie pizza’s hebben. Wie zeg er nu nee tegen pizza?
Correctie pizza-taart en knoflookboord met een lading kaas erover. Alsof je een heel blok aan gesmolten kaas opeet, niks mis mee natuurlijk. Heerlijk maar zo, zo vullend. Natuurlijk moet je dan ook nog een toetje halen. We wouden naar het winkeltje gaan met de tiramisu ijs maar daar stond een super lange rij (zoals altijd). Gelukkig was er ook nog een ijskraam waar ze van die vis(-vormige niet smaak) wafels met ijs verkopen. Goeie beslissing. Jeawon en Siwon kozen voor een gigantische (1L) smoothie die ook erg lekker was. Dat wafelijs is lastig om te eten trouwens, niet normaal. Krijg je met een warme wafel en ijs, dat smelt geheid. Veel geknoei en wat servetjes later gingen we nog even bij een boekenwinkel langs. Siwon wat graag een boek voor haar Japans en ik ging maar een beetje opzoek naar Koreaanse leerboeken. Zowel twee stuk gevonden, eentje zo’n beetje als onze Duits/Frans leerboeken met van alles en nog wat erin en een grammatica boek. Achteraf gezien was dat grammatica boek veelste moeilijk voor mij maar ja, het was er ook eentje voor universiteit studenten. Eigenlijk waren we allemaal super moe dus zijn we daarna maar weer in de bus gestapt. Een veelste hete en stinkende, bedankt meneer met de kaasstrings, bus. Eenmaal weer thuis maar geen avondeten gegeten aangezien nog steeds propvol waren. Maar een beetje filmpjes gekeken met Siwon dus en weer eens te laat gaan slapen.
Mijn slaapritme is helemaal naar zijn grootjes. ’s Morgens te moe op te staan ’s avonds te veel energie om te slapen. Lekker is dat. Hoe dan ook ik kreeg deze maandag dus wel even leuk nieuws. Ik heb zowaar twee punten gescoord op mijn wiskunde toets. Ja, ja met een geïmproviseerde grafiek. Dan voel je je toch wel even trots.
Dinsdag hadden we opeens les over koffie. Oke niks op tegen maar ze hebben hier dus wel even een ander begrip over koffie dan Nederlanders. Mooi filmpje gekeken over hoe je espresso en cappuccino maakt. Volgens mij doe je alleen geen hele lading aan melk in je espresso. Wel leuk dat ze ook even laten zien hoe je een hartje maakt in je koffie van melk. Mooiste was nog wel dat mijn klasgenoten verbaasd waren dat ik wist hoe je koffie moet zetten en nog verbaasder toen ik zei dat ik niet eens koffie lus ;P. Op het eind komt die meneer die de presentatie gaf nog even naar mij toe: ’Jij bent een Nederlander toch?’ (in het Koreaans dan he). ‘uuh ja’ ‘dan weet je vast ook hoe je Dutch coffee kan maken’ ‘Dutch coffee?’ ‘Ja het duurt heel lang om die te maken vanwege het drupproces’ ‘Ik heb geen idee waar u het over heeft, sorry’. Dutch koffie hier is blijkbaar een koffiesoort dat heel, heel langzaam gezet wordt. Het duurt een paar uur voordat het klaar is maar ik heb geen idee of het ook echt Nederlandse koffie is. De enige Nederlandse koffie die ik ken is koffie verkeert. Maar goed het was best wel grappig om te horen. Later nog een heel gesprek gehad over geschiedenis met Yesol. Is best lastig om zoiets te vertellen in een taal die je niet beheerst maar met een paar Engelse woordjes en tekeningen is het ons zowaar gelukt.
Dinsdag ochtend 2 uur lang in de auto gezeten met mijn gastvader om me te registreren. Onderweg was ik dus mooi even de DJ. Mijn gastvader houd van klassieke muziek en Queen. Nou ik heb maar een van beide en dan niet eens zoveel liedjes. Dan maar gewoon op de gok. Beetje gekletst met elkaar, wat verassend soepel ging ondanks dat we elkaar amper zien. Na twee uur rijden kwamen we dus bij het kantoor, trokken een kaartje en konden gelijk aan de slag. Alle formulieren doorgegeven en door naar een andere balie om te betalen. Eenmaal weer terug bij de eerste balie was er een andere uitwisselingsstudent (denk ik) en haar gastmoeder naast ons bezig. Die moeder vroeg toen dus mooi even aan mijn gastvader of ik ook een uitwisselingsstudent was en uit welk land. Jongens tot zover kan ik het verstaan hoor. Mijn gastvader en ik antwoordde tegelijk. Mooi die verbaasde blik op die mevrouws gezicht. ‘Haar Koreaans is erg goed’ zei ze tegen mijn gastvader. Normaal gesproken is mijn gast vader dan heel eerlijk en zegt dat ik nog heel veel moet leren en het niet zo goed kan. Deze keer echter zei hij dat mijn Koreaans echt heel veel verbeterd was. Later in de auto zei hij dat hij dacht dat ik aan het eind van het jaar echt goed Koreaans kan spreken. Nou mensen, mijn dag kon niet meer stuk, zo blij was ik.
Donderdag en vrijdag waren weer normale schooldagen en in het weekend ben ik maar eens voor de computer gaan zitten om eindelijk weer wat aan mijn blog te doen. Zondag kregen we echter wel super goed nieuws. Jeawon is geaccepteerd in de highschool waar hij heen wou. Het is een speciale school die leerlingen voorbereid op de studie van dokter en dus ook moeilijk om in te komen. Oh, en het is op drie uur afstand van dit huis dus Jeawon gaat op kamers daar. Even een herinnering dat hij vijftien is. Had ik waarschijnlijk niet gedurfd. Maar goed, zoiets moet natuurlijk gevierd worden en Jeawon mocht dus kiezen waar we gingen eten. Jeawon heel erg bedankt. Je keuze was geweldig. Een BBQ restaurant. Het water loopt me weer in de mond nu ik eraan denk. Pittig maar oh zo heerlijk. Na al dat pittige vlees moet je natuurlijk even langs de Baskin Robbins voor ijs. Geen bolletje aardbij of yoghurt ijs hier. Nee, meer smaken zoals bananensplit, brownie en vruchtensorbet. Moet ik nog zeggen dat ik een fan ben? Het was in ieder geval een geweldige afsluiter voor deze week.

  • 22 December 2015 - 19:06

    Bert Van Veen:

    Eten,eten,eten zuid korea is een land van Eten.

  • 23 December 2015 - 00:09

    Anne V Veen:

    hahaha eten is hier gewoon een heel groot deel van de cultuur, pap

  • 26 December 2015 - 14:15

    Henk Van Veen:

    Anne, ik lees je blog nu pas en zag dat er ook alweer een nieuwe staat die ik zometeen ga lezen. Onvoorstelbaar dat er alweer meer dan vier maanden verstreken zijn sinds je vertrok naar Korea. Zo te lezen heb je het goed naar je zin en begin je de taal al aardig onder de knie te krijgen. Oefen je ook nog wel in het Nederlands want anders kunnen we je straks niet meer verstaan als je terug bent in Klijndijk?

    Veel liefs van Henk en Ina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Annyeong iedereen, Ik ga deze augustus voor tien maanden naar ZUID Korea (even voor de duidelijkheid). Om iedereen op de hoogte te houden en voor mensen die geïnteresseerd zijn in Korea/uitwisselingen, ga ik een poging doen om deze blog bij te houden. Ik weet niet wanneer en hoeveel ik ga schrijven op deze pagina maar ik zal proberen om er zo nu en dan wat op te zetten. 난 약속해요 ;)

Actief sinds 17 Aug. 2015
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 11332

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2015 - 30 Juni 2016

My Korean exchange

17 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: