Toetsen..... en vermoeidheid - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Anne Veen - WaarBenJij.nu Toetsen..... en vermoeidheid - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Anne Veen - WaarBenJij.nu

Toetsen..... en vermoeidheid

Door: luiaard

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 November 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Neeeeeeeee. Geen vakantie meer . Oma was alweer op weg naar huis en Siwon en ik dus weer op weg naar school. Op school is het bij mij steeds het zelfde. Koreaans leren, wanneer ik een boek heb, lezen en tussen de lessen met mensen uit mijn klas kletsen. Ik kan eerlijk zeggen dat ik een paar goeie vrienden in de klas heb gemaakt. Allemaal meisjes aangezien de jongens vrij verlegen zijn en alleen met mij praten als ze echt moeten. De gedachte dat je Engels MOET praten met buitenlanders heerst nog steeds onder hun. Gelukkig hebben dan nog zo’n iemand als ye-chan . Altijd het zelfde gesprek, ook al probeer het onderwerp nu een beetje te wijzigen als mijn Koreaans het toelaat. Dat is trouwens wel iets, ik probeer altijd eerst Koreaans te praten en heb dan Engels als back-up plan. Een back-up die langer niet altijd werkt -.- Maar goed het begint altijd met: How are you? Als je da goed zegt en vraagt hoe het met hem gaat krijg je een goed terug. Dat is dan meestal het einde van het gesprek vooral in die eerste twee maanden. Totdat ik het antwoord is veranderde in moe of iets anders. Er is trouwens een mooi verschil tussen wat de meisjes doen in de tijd tussen de lessen en wat jongens doen. Meisjes hier werken hun make-up bij, roddelen en leren. Jongens spelen en dan bedoel ik dat echt zoals we dat op de basisschool doen of ze leren natuurlijk, want ja het is nog steeds Korea ;). Eerlijk gezegd is het leuker om steen-papier-schaar met de jongens te doen dan een beetje niks te doen met de meisjes. Die spelletjes eindige meestal met de verliezer die een straf krijgt. Een tik tegen je voorhoofd of eentje tegen je arm. Auw sommige houden zich nog in maar er zijn me een paar bij die gewoon voluit gaan dat maakt het wel leuker als jij wint want dan kun je tenminste een beetje wraak nemen XD. Deze schoolweek was lekker kort en in het weekend heb ik het maar rustig aan gedaan om bij te komen van chuseok.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier wordt het snel kouder en ik heb dus eventjes geen winter uniform. Dat is een probleem zoals je waarschijnlijk zelf wel weet. Op maandag zij Siwon en ik da maar in de lunch pauze weggegaan om er snel eentje te kopen. Op aanraden van een vriendin en haar moeder heb ik een broek gekocht i.p.v. een rok. Broek, blouse, aardappelzak/trui zonder mouwen en een blazer. Met mijn portemonnee een stuk lichter en een tas vol kleren gaan wij dus weer richting school. We waren te laat om op school te eten en daarom zijn we maar naar een klein zaakje gegaan om daar wat te eten. Maar goed ook volgens Siwon want de lunch van vandaag zou niet lekker zijn. Wat jammer nou…. niet. Vandaag kreeg ik ook even te horen dat ik gewoon alle toetsen moet maken en ook tijdens de toetsdagen naar school moet. De school met blijkbaar mijn cijfers naar mijn Nederlandse school sturen. Sorry hoor, maar ik wist niet of ik keihard moest lachen of super gefrustreerd moest worden. Mocht iemand van het Esdal dit lezen: Mooie cijfers he, al die nullen en dat ene goeie cijfer voor Engels. Dus tenzij ik door een weer wonder opeens vloeiend Koreaans kan en dan alles ook nog kan onthouden wordt dat lezen tijdens de toetsen. Ik heb daar trouwens wel behoorlijk pech mee, de andere uitwisselingsstudenten zijn zelfs vrij op de toetsdagen… Eenmaal thuis had ik wel leuk nieuws: Mijn eerste pakketje is binnen! Meer dan verwacht vooral die kranten artikeltjes waren een mooie verrassing. Voor de mensen die niet weten wat ik bedoel: in het dagblad van het noorden staat elke week een stukje van een docent die op de middelbare lesgeeft en heel leuk kan schrijven. Mooie herkenbare verhalen. Ook zat het knuffelschaap erin. Nou vraag je je misschien af wat ik in hemelsnaam moet dien met een knuffelschaap maar dit schaap is ook een kussen. Dan alsnog wat moet ik met een kussen? Nou van je armen als kussen gebruiken op school krijg je van die rooie plekken op je armen en hoofd. Nu niet meer dus.
Deze week zij de school dagen nog saaier dan normaal. Omdat er volgende week testen zijn, mag iedereen in de meeste lessen voor zichzelf leren. Alsof ik dat nog niet deed -.- Hoe dan ook na deze twee maanden is mijn relatie met mijn gastgezin nog steeds zo goed als in het begin. Ik zie mijn gastvader alleen op Zondag aangezien hij meestal naar zijn werk gaat voordat ik wakker wordt en terug komt als ik ga slapen. Vind ik erg jammer, gelukkig zijn mijn gastmoeder en Jeawon er als ik thuis kom. Samen avond eten en dan gaat iedereen weer zijn eigen weg. Zijn eigen kamer om precies te zijn. Soms blijf ik in de keuken hangen om een beetje te proberen te praten maar mijn Koreaans is nog steeds niet echt top *uhum langer niet* en dus belandt ik na een poosje altijd weer in mijn kamer.
Op 9 oktober is het in Korea Hangul dag om te vieren dat het Hangul (koreaans alfabet) is uitgevonden. Die dag vel dus mooi even op een vrijdag. Dat betekent een vrije dag. Helaas had iedereen al plannen en de mensen van school gingen alsnog naar school vanwege de toetsen volgende week. *zucht* Dan maar op naar evenementen en optredens. Jammer dat je niet echt ver vooruit kunt kijken met die optredens. Dus heb ik mijn tijd weer besteed aan tv shows kijken.
Zaterdag was ik het niks doen zat en ben ik maar op de bus gestapt naar Gangnam. Een paar metro stoppen van Gangnam heb je de COEX, wat een gigantisch winkelcentrum is. Beetje rond gekeken en Bij de SM entertainment winkel langs geweest (mensen als je niet weet wat dat is het dan eerst op voordat je rare gedachten krijgt. In die winkel kwam ik er dus even achter dat ik meer een YG persoon ben ;) Ok en niet zo’ hardcore/loyale fan als de mensen die ik daar zag rondlopen. Serieus je hoeft niet alles van die ene persoon te kopen om een fan te zijn. Gewoon een artiest zijn muziek waarderen is al genoeg. Dat is mijn mening tenminste. Ik had het vrij snel weer bekeken en ben maar op de metro gestapt naar Myeongdon, een winkel district. Daar heb ik mijn eerste album ooit gekocht en me volgepropt met streetfood ^^.
Op zondag had het volleybalteam dat het bedrijf waar mijn gastvader werkt sponsort een grote wedstrijd. Pink Spiders is nou niet echt een dreigende naam maar het spel van hun en de tegen partij was wel goed. Niet gedacht dat mijn gastouders zo fanatiek zouden juichen, maar net als de rest van de zaal gingen zij helemaal op in het spel. Ik had geen idee dat dit zijn belangrijke wedstrijd was tot ik zag dat 1 van de grote tv zenders, MBC, aan het filmen was met commentators erbij. Ook hadden ze hun eigen lied wat na elk punt werd afgespeeld… die had ik dus nog de hele avond in mijn hoofd. Erg grappig om te zien dat beide teams 1 buitenlander in hun team hadden en dat de familie van een van beide ook aanwezig was. Was ik eens niet de enige buitenlander .
Maandag en dinsdag hebben we in totaal wel 1 normale les gehad en verder was het zelfstudie. Gelukkig had ik een boek. Ik ben nu bezig met de Songs of ice and fire boeken, beter bekent als Game of thrones. Nadat ik ze in de schoolbieb zag staan, ben ik daar gelijk in begonnen aangezien ik toch moet wachten tot het volgende seizoen van de tv serie.
Woensdag was de eerste test dag. Maatschappij, Koreaanse literatuur en ANW(algemene natuurwetenschappen). Laat ik het zo zeggen: geprobeerd, gelijk opgegeven en geprobeerd. Dat proberen is, uitpuzzelen wat de vragen en antwoorden beteken en dan gokken omdat je het niet precies kan vertalen. Het voordeel van die toetsen was dat we om 1 uur vrij waren. Snel op school gegeten en daarna huis gegaan. Die middag heb ik dus, terwijl al mijn klasgenoten keihard zaten te studeren, abnormal summit gekeken.
Brrrrr de eerste keer dat ik moet zeggen dat ik echt niet lus. Een soort bonen prutje met rijst gehad. Natuurlijk heb ik het wel netjes gezegd door te zeggen dat het niet mijn stijl was. Daar moest mijn gastmoeder gelukkig om lachen. Die dag hadden we een bio en Engels toets. Laat ik maar niet over bio beginnen dat was toch weer gokken. Engels daarentegen ging ondanks dat de vragen in het Koreaans waren vrij goed (later hoorde ik dat ik een dikke acht had op die toets, YES!) Die vragen van die Engels waren serieus nog vager dan die van onze Cambrigde toetsen in NL. Vandaag besloot ik niet op school te eten maar gelijk naar huis te gaan, om te kleden en naar het Japanse restaurant te gaan waar ik met Siwon en Jeawon was geweest. Aaahh goeie keus. Hoe ik de middag besteed heb? Nou met snacks en films natuurlijk.
Vrijdag. Laatste toets dag met op het menu wiskunde en (Koreaanse) geschiedenis. Laat me je vertellen dat ik bij wiskunde well 2 punten heb gekregen voor een grafiekje dat ik uit verveling had getekend en blijkbaar nog goed had ook. Moet ik nog beginnen over geschiedenis? Woordjes die ik ken omcirkelen en dan stoppen omdat je depressief wordt van hoe weinig dat zijn. Te veel termen en Hanja.
Zaterdag was ik zo kapot dat ik de hele ochtend heb geslapen en middag heb gerelaxt. Ik was alleen thuis en toen er om 7 uur nog steeds niemand thuis was had ik bijna ramyeon gemaakt toen Jeawon thuis kwam. Jeawon had het geniale idee om kip te bestellen. Nou, daar zeg je geen nee tegen. Kip, cola en gagconcert geen slechte combie.

  • 16 November 2015 - 11:45

    Henk Van Veen:

    Ik heb weer met veel plezier je verslag gelezen Anne. Als ik het zo lees lijkt het me best lastig om je daar staande te houden. Ik zou hier denk ik moeite mee hebben maar jouw lukt het kennelijk en dat vindt ik erg stoer van je. Afgelopen vrijdag hebben we de verjaardag van je pa gevierd. Hij stond er af en toe een beetje beteuterd bij maar dit is te begrijpen als je 50 wordt

  • 01 December 2015 - 21:44

    Erik Wellen:

    Hoi Anne,

    We zij nu ruim 2 weken verder en ik hoop dat je een beetje bent bijgekomen.
    Ben wel benieuwd welk album je hebt gekocht. Spy?
    Wij wensen je alvast een fijne Sinterklaas al zullen ze de Piet hier wel missen.
    Nog veel plezier en we lezen wel weer.
    Groetjes,
    Rijkje en Erik

  • 05 December 2015 - 03:02

    Anne V Veen:

    hallo,
    Spy? geen idee wat dat is. Nee dit album is van BTS, wat je waarschijnlijk niet zoveel zegt ^^.
    ik ga het Sinterklaas ook missen. Moet maar pepernoten gaan uitdelen hier. Gelukkig heb ik een zak pepernoten opgestuurd gekregen ;)
    groetjes Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Annyeong iedereen, Ik ga deze augustus voor tien maanden naar ZUID Korea (even voor de duidelijkheid). Om iedereen op de hoogte te houden en voor mensen die geïnteresseerd zijn in Korea/uitwisselingen, ga ik een poging doen om deze blog bij te houden. Ik weet niet wanneer en hoeveel ik ga schrijven op deze pagina maar ik zal proberen om er zo nu en dan wat op te zetten. 난 약속해요 ;)

Actief sinds 17 Aug. 2015
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 11351

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2015 - 30 Juni 2016

My Korean exchange

17 Augustus 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: